Thursday, April 26, 2012

Musuh Yang Nyata

Abu berenti keja dan konon-konon dia nak sahut seruan kerajaaan dengan memulakan bisnes sendiri. Baru setengah tahun, bisnes dia lingkup. Dan selama dua tahun Abu terkontang-kanting ke sana ke mari cuba mengimbangi kewangannya sebab dia tiada pendapat tetap tapi hutang piutangnya fixed. Huruhara jugaklah Abu kejap pinjam duit member, kejap mintak bantuan Baitulmal, kejap hantar surat kat MB. Macam-macam cara Abu buat. Sampai pernah jugaklah Abu mintak bantuan kat church. Lama-lama Abu mengalah buat keputusan nak makan gaji semula. Tak sampai sebulan dia bekerja semula, dan belum pun dia merasa gaji pertamanya, surat dari LHDN sampai, kata dia dah tak bayar cukai selama dua tahun. Diikuti dengan surat murat dari bank dan lawyer dan longkai tarik kereta. 8 bulan dah Abu kerja semula, semua gajinya diguna untuk membayar hutang...

Seorang kontraktor bisnes welding dan grill, duduk termenung jauh di kedai kopi. Bila ditanya kenapa termenung, dia berkongsi masalahnya yakni pegawai kerajaan yang diamanahkan dengan projek dia, pau dia lebih-lebih sebab dia nak dapatkan projek. Projeknya cuma pasang kanopi jer, tapi ni dah kena pasang awning kat umah pegawai la, bayar yuran anak pegawai tu lah. Keja dah deliver, tapi payment tak masuk-masuk lagi. Time buat claim, pegawai layan macam dia ni peminta sedekah pulak. Ni pekerja-pekerja dia semua pakat lari sebab tak dapat duit gaji.

Di pangkin sebuah rumah, seorang graduan universiti melepaskan lelah selepas memesin rumput di halaman rumah maknya. Dah 3 tahun dia grad tapi masih lagi dok kat kampung. Bila ditanya kenapa, beliau cuma jawab bahawa dia kena jaga maknya yang dah tua. Dialah anak tunggal dan kalau dia kerja, mak dia yang dah tua takde sapa nak jaga. Takleh nak harap jiran-jiran sebab jiran-jiran lagi tua dari mak dia. Sekarang dia dan mak dia hidup hasil dari pencen arwah bapaknya yang bekas guru dulu. Di satu sudut lain, kerajaan bagi elaun kat Tahfiz yang kali terakhir mamat tu baca AlQuran ialah masa dia form 5.

Di tengah-tengah bandaraya, sepasang suami isteri berpelukan tidur di bawah jambatan LRT. Mereka baru tiba ke bandar ini dan tak mampu nak bayar sewa rumah. Makan malam mereka ialah belas ehsan para sukarelawan kristian yang datang setiap malam. Tempat mandi mereka ialah tandas di kedai mamak tempat mereka bekerja. Dan mereka cuma didatangi oleh kaum sebangsa dan seagama mereka tatkala mereka perlukan pengundi baru...

Di satu jalan sunyi, dua pendatang DENGAN izin dari Nepal, berguling atas tanah menahan sakit di rusuk akibat ditusuk oleh sekumpulan mamat berpakaian polis dan RELA dengan cota. Mereka disakiti kerana dalam poket mereka cuma ada RM50 sedangkan mamat-mamat tadi nak pau RM300 sorang. Mereka ada passport, mereka ada permit. Tapi disakiti kerana tak mampu nak belanja abam abam berkuasa ni kopi mahal.

Di satu sudut, pemimpin berdegar-degar cuba meyakinkan pelabur dan rakyat, yang negara ini menuju ke arah yang sepatutnya dengan kelajuan yang sepatutnya. Di satu sudut lain, para rakyat yang berkabel hidup senang lenang, takyah beratur, diberikan hak istimewa di mana saja mereka berada. Sedangkan sebelah rumah orang kaya ni jer, seorang ayah separuh gila cuba memikirkan mana nak cari duit nak bayar utang kawannya yang minta dibayar balik dengan semalaman dengan isterinya.

Dari bawah jambatan, dan di tepi-tepi jalan kelihatan seorang mamat menguis longkang, menyelongkar tong sampah mencari tin dan botol kosong untuk dijual. Dengan duit yang tak seberapa tu, dia belikan makanan untuk keluarganya. Di satu upacara pula, bertong-tong makanan dibuang kerana usianya dah lebih 3 minit dan Tuanku tak makan makanan tak fresh...

Namun, sedikit benci pun, tiada dalam hati mereka yang ditindas ini. Bahkan mereka masih menadah tangan, meminta kepada Allah agar memaafkan orang yang menindas, dan tangguhkan bala yang sepatutnya dah turun kat negara ni sejak 80an dulu. Dah macam ni pun, orang yang didoakan memandang mereka tak bermata...

Marilah kembali mencari titik kesamaan dan lupakan tampuk perbezaan. Ingat! Musuh yang nyata bukanlah saudara kita. Atau manusia yang tak mengerti itu. Musuh yang nyata ialah yang duduk dalam hati kita, ni...

Published with Blogger-droid v2.0.4

3 comments:

Anonymous said...

gua rasa lu dah boleh tulis artikel bro...telus dan sharp..sikit je lagi kalo nak repair bab tulisan..

Irwan said...

Thanks. gua santai jer

shah said...

aku confuse. kebanyakan perenggan2 awal macam ko komplen, macam ko kritik. ok itu takpe.

tapi di akhirnya ko mcm susuh mencari titik kesamaan pula, lupakan perbezaan, mengatakan musuh kita ialah hati kita, sedangkan sebenarnya kau yang mengomel tentang keadaan sekitar kau, sehingga mengatakan negara kita layak ditimpa bala?

maaf tak dapat hala tuju konklusi terakhir anda di situ. terlalu kontradik dengan perenggan-perenggan sebelumnya.

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails