Friday, January 27, 2012

Rahsia yang Ali r.a tahu tentang Allah?


Aku sedang melepak menusan di beranda rumah brader bus stand dengan Abang Karkun. Tengah leka-leka memoncongkan bibir nak buat O, nak celen adik beradik Abu dan Atan, tetiba abang Karkun berkata:


"Kau tau Wan, aku sejak dari kecik ada banyak benda yang aku mintak kat Allah. Banyak benda yang pelik-pelik..."


Aku berhenti menghembus asap nusan dari peparuku namun bibirku masih memoncong. Mataku ke kiri kanan cuba mencari jawapan. Dan dengan moncong-moncong tu, aku gelengkan kepala.

"...Ada, aku mintak nak terbang, lah. Siap buat solat hajat, nii. Ada mintak nak jalan atas air. Yang dah jadi rutin ialah mintak nak mimpi makan satu talam dengan Baginda SAW..."

Aku sedut nusanku yang dah tinggal suku dan mencucuh puntung ke ashtray. Ni mesti citer best, ni. Dah lama abang Karkun tak citer benda-benda camni ngan aku...OK. Aku diam.



"Kau ingat tak cerita yang ada satu hari tu, ada sorang sahabat bertanya kepada Ali r.a tentang Allah. Kemudian jawapan dari Ali r.s pulak ialah yang lebih kurang bunyinya: "Kalau aku beritahu kau jawapannya, kau akan kata aku telah melakukan kesyirikan"...Camtuu, laa bunyinya. Kau ingat tak, Wan?"

Aku gelengkan kepala dengan spontan, seperti yang dijangkakan.


"...dan antara yang paling pelik aku mintak , aku pernah mintak kat Allah akan jawapan kepada soalan sahabat tadi kepada Ali r.a..."

Abang Karkun mengalihkan pandangannya ke kejauhan bagaikan nak mula mengimbas satu siri kenangan pahitmanis yang tak tercerita dek lisan, tak tergambar dek perbuatan, hanya boleh difahami oleh yang merasai...


"...dan aku rasa, Allah dah bagitau aku jawapannya..."

Aku excited. Yes!

"Apa jawapannya, bang?" tanyaku bagaikan kanak-kanak yang tak sabar-sabar nak dapat gula-gula.


"Kalau aku beritahu, nescaya kau kena laksanakan hudud ke atasku..." jawab abang Karkun sambil buat roll eyes. Masa tu aku rasa macam nak ambik puntung nusan tu dan cucuh kat mata abang Karkun.

Melawak, rupanya!

2 comments:

Isa said...

hahaha... ana ul-haq... nak kena hukum hudud ke..???

Irwan said...

Ramai yang berperangai macam tuhan walau tak mengaku..lagi haru..huhu

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails