Monday, June 20, 2011

Racism: Itulah Keunikan Malaysia

Jika aku kata aku nak naikkan bangsa Melayu, dan kau kata aku adalah rasis, maka, dalam falsafah rasismenya, kita berdua tahu, siapa yang racist sebenarnya.

Malaysia dikatakan terdiri dari berbilang kaum. Inilah keunikan Malaysia. Rakyatnya yang terdiri dari kaum kaum utama Asia Tenggara, boleh duduk didalam sebidang tanah dan bersama-sama memaju dan menjayakan tanah tersebut. Inilah cerita asal Tanah Melayu sejak datangnya Parameswara. Sebelum tu, Tanah Semenanjung ni adalah markas rahsia para wali wali dan habitat flora dan fauna. Hehehe.


Maka dengan ini, pemimpin Malaysia yang memperjuangankan konsep kaum adalah patut disokong. Mereka ada jatidiri! Mereka berkelakuan seperti seorang orang Malaysia. Mereka menjadi diri mereka sendiri. Malaysia ini unik kerana terdapat PELBAGAI KAUM. Jika semua warganegaranya berperangai macam satu kaum, maka Malaysian adalah sama macam Amerikan atau European. Anda tak perlu menjadi pan-Asian untuk menjadi Malaysian. Anda boleh terus menjadi seorang Melayu, Cina atau India, dan anda mempunyai Mykad. Anda boleh terus menjadi seorang anda dan bergelar seorang kami.

Orang yang membawa konsep satu bangsa baru di Malaysia adalah orang sekular. Orang yang tanya anak kacukan ini nak jadi bangsa apa adalah lawak. Kita kat dunia ni dah lengkap. Kau membesar sebagai Mail, kau berperangailah macam Mail. Kau membesar Raju, kau berperangailah macam Raju. Cuma tambahan bila duduk kat Malaysia ialah, kita kena sedar akan konsep masuk kandang kambing, mengembek.

Bila setiap bangsa merasakan ini adalah tempat bersama, mereka sepatutnya mementingkan hal toleransi dalam isu-isu yang membabitkan pertembungan kepentingan, lebih utama dari soal diri sendiri. Ini sepatutnya adalah integriti seorang Malaysian. Empunya tanah akan mendapat hak automatik. Ini memang asas. Takkan kau nak berlagak kat rumah orang pulak, ye tak? Sekarang, ini tanah Melayu pegang. Tapi, Melayu pulak jangan nak berlagak. Berperangailah macam Melayu. Kan Melayu ni kaya budi bahasa? Camtu ke cara Melayu melayan orang?

Kat Malaysia, kita ada 3 kitab. Kitab Melayu, Cina, India. Dan barubaru ini, kita juga mula menghargai kitab-kitab baru yang sebenarnya ada dalam Malaysia ni tapi diorang dulu memilih untuk berdiam diri. Kitab Borneo. Dan untuk menjadi seorang pemimpin Malaysia, seseorang itu perlu menguasai kesemua kitab yang membentuk Malaysia ini. Bukan datang sini bawak kitab baru.

Paham tak apa yang aku cuba sampaikan?

4 comments:

iniialahaku said...

putar belit sana sini tu politik pnya kerja...

Irwan said...

Hampir tepattt...cuba lagi

Anonymous said...

bai markas para wali-wali mksdnya apa?

Irwan said...

Pada zaman tu, kawasan kita ni, tempat faveret jin-jin Islam bertapa..Oopps...

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails