Monday, April 11, 2011

Selamatkan Iman Anda!



Pernah aku terdengar dari seorang ustaz yang nampak gayanya macam mengikut aliran tarekat kat area aku. Menurut pandangan peribadinya, sekarang ni ialah dunia akhir zaman. Takyahlah kita nak beria-ria nak berjuang dalam perjuangan yang sia-sia sebab akhirnya nantik, kita akan dinilai pada tahap iman kita ajer. Kalau kita mati dalam iman, maka segala kebaikan yang kita kerjakan akan ada gunanya. Kalau kita mati bukan dalam iman, maka segala kebaikan yang kita kerjakan, tak mengubah apa-apa di akhirat kelak.

Maka pendapat ustaz tersebut, SEKARANGlah masa untuk kita semua menyelamatkan iman diri dan keluarga masing-masing. Menurutnya, inilah sebab kenapa kebanyakan guru ilmu rohaniah banyak membuka penempatan sendiri di tempat terpencil demi menjaga iman mereka. Mereka tak berapa pedulik sangat dengan ke mana perginya dunia ini sebab pada mereka, dunia bukannya semakin baik. Dan semua ini amat merbahaya kepada iman dia dan keluarganya. Maka mereka pun berpindah ke hutan-hutan, kaki bukit dan gunung-ganang nak menyelamatkan iman mereka.


Tapi hutan dan gunung kat Malaysia ni banyak manalah sangat. Dan mereka ni semua, bukannya ada banyak duit nak berhijrah ke negara luar yang lebih laus macam Indonesia atau Kalimantan. Maka akhirnya, naktaknak, mereka ni terpaksalah jugak duduk menetap di flet-flet atau rumah kos rendah selruh Malaysia.
Mereka ada dalam masyarakat, bergaul dalam masyarakat, melihat dan menyaksikan apa yang berlaku dalam masyarakat. Tipulah mereka tak tau isu buang bayi dan jenayah yang semakin berleluasa. Sesibuk sibuk karkun pun, mereka akan tetap tahu akan perkembangan semasa. Jadi, mereka memang menyaksikan dan tahu apa yang berlaku disekeliling mereka. Mereka tak redha. Tapi itu ajer tahap iman mereka. Dihadapan pelaku kemungkaran, mereka cuma mampu tersenyum dan bagi salam ajer. Lebih-lebih kang, takut kena pelangkung dengan meja.

Dan bila kemungkaran berlaku dengan berleluasa, sedangkan orang yang tahu itu ialah sebuah kemungkaran itu nampak ia berlaku, maka ujian untuk masyarakat itu sudah bermula
Jika orang yang tahu itu buat 3 perkara keimanan tu, maka selamatlah masyarakat.
3 perkara itu ialah melarang dengan perbuatan, menegur dengan lisan atau membenci dengan niat dan doa.
Mula-mula nampak maksiat memanglah  mulut terkumat-kamit buat 3 perkara.

Tapi kalau dah hari-hari ngadap paha amoi.
Atau celah gebu dada makcik janda.
Atau bulu keting bapak budak.
Atau rambut terdedah di Bullshit Utama,
lelama, maksiat itu dah jadi biasa.
Takde lagi orang buat 3 perkara....

-------




"Jibrail, kau turunkan bala ke tempat itu"


"Tapi di situ ada seorang alim yang tak pernah lalai kepada Mu walau sesaat pun"


"Maka kau turunkan bala ke atas KEPALA DIA dulu sebab dia tahu dan buat-buat tak tahu"


...lebih kurang macam tu la...

1 comment:

Mohamad Nabil said...

salam...dalam banyak banyak entry, ini yang kawan paling suka sekali...mudah dan ringkas...menjawap banyak persoalan...

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails