Wednesday, March 23, 2011

Pengajaran dari keluar tabligh



Aktiviti pentablighan dari luaran memang nampak cam simple. Nampak cam memainn jer. Cam takder penghayatan keimanan langsung. Sambil dengar taklim buleh bertepuk tampar atau jawab tweet. Masa tengah khususi lebih macam borak kosong. Dan masa-masa terluang masa keluar 3 hari umpamanya, kalau bukan sebab duduk dalam masjid, memang series rasa keluar tu macam keluar gi camping jer. Kejap-kejap, makan. Kejap-kejap aktiviti. Namun setelah berkecimpung dalam aktiviti ini sekian kalinya, serta bergaul dengan orang yang berupaya membimbing serta bersabar dengan orang yang banyak tanya cam aku ni, maka aku dapati keluar tabligh adalah latihan prektikel yang paling ketat disiplinnya yang pernah aku alami.

Aku akan sentuh beberapa aktiviti utama saja yang dilakukan masa keluar tabligh tu. Kalau nak ulas setiap saat, series aku cakap aku terpaksa buat satu lagi blog nak cerita pengalaman keluar tabligh ajer. Tapi tu dah kira cam cuba nak menerangkan sedapnya rasa durian lah. Atau umpama nak terangkan wanginya bau bunga ros. Sampai bila pun tak abis.

Benda yang paling basic masa keluar tabligh ialah style duduk dan mendengar. Ada masa kita duduk santai. Ada masa kita duduk formal. Duduk formal ni untuk dalam majlis macam bayan atau taklim atau mesyuarat. Duduk santai pulak ialah time-time selain dari yang tadi. Kedua-dua ni ialah style duduk kat lantai. Skil duduk bersila lelama ni amat penting sebagai seorang Islam sebab kalau kita series nak belajar Islam, kita kena selalu dok dalam ceramah dan berada dalam keadaan bersila. Jadi, skil-skil duduk sunnah ni amatlah mustahak. Pada aku. Nak duduk mengangkang tu memanglah boleh, tapi kita keluar tablighkan nak belajar-belajar hidupkan sunnah? Kita pushlah diri nak hidupkan dalam sunnah masa 72 jam tu. Dan skil duduk ni amat penting. Camana skil tu? Haaaaa....

Benda basic kedua ialah skil berdiri. Budak tabligh akan berjumpa dengan orang. Dan bila berjumpa dengan orang, maknanya kita biasanya akan berada dalam keadaan berdiri. Skil berdiri sambil bercakap dengan orang atau di khalayak ramai, ada bezanya dengan style berdiri masa mendengar orang lain bercakap. Gerakan tangan, body language, sampai ke kening pun amat dititik beratkan. Bila kedua-dua skil berdiri dan duduk ni dikuasai, skil tahan menguap dan mengantuk pula akan turun secara laduni.


Masa bermesyuarat, kita dilatih untuk mengatakan usul atau hujah kita dalam bahasa yang formal dan sopan. Disamping itu, adab mesyuarat juga menekankan konsep tekan nafsu dimana usul orang lain mestilah dilihat lebih bernas dan baik dari usul kita yang perlu lebih diteliti dan diperhalusi takut-takur dek usul kita ni, jemaah pulak yang akan dapat susah. Kengkadang tu, kita memang positif bahawa idea kita ni memang berkesan tapi sebab amersab dah putuskan, kita kena belajar taat. Taat jer satu hal. Nak jaga ketaatan masa melihat apa yang kita khuatirkan tu berlaku, tu satu lagi hal. Dan soal menjaga ketaatan dan kesetiaan kepada keputusan mesyuarat adalah satu nilai murni orang Islam yang aku lihat semakin munafik dalam diri aku dewasa ini. Maka aku kena selalu letakkan diriku dalam mesyuarat.

Masa bayan pulak, kita belajar dua aspek. Aspek mendengar dan aspek berkata-kata. Masa berkata-kata (membayan), kita kena fokuskan kata-kata kita kepada yang benar dan ikhlas saja. Kata-kata yang bercampur-baur niatnya, hanyalah kata-kata yang kosong. Tahan nafsu dari nak bercakap benda yang walau bermanfaat, tapi di luar dari 6 point. Dan apa yang dah dikata, kenalah kota. Jangan cakap benda yang tak buat, atau tak buat benda yang dah cakap. Tu sebab agaknya ada kriteria tertentu sebagai pembayan. Takdelah nantik pembayan dilaknat dek apa yang dikatakannya dek kelemahan amersab mengenal jemaahnya.


Masa khidmat paling banyak perkara yang dapat dipelajari. Khidmat ialah menjadi orang belakang tabir yang menyediakan makanan, tempat rehat dan solat, menjaga imej jemaah yang datang di mata qariah tempatan, serta yang jadi sekuriti. Jangan ingat bila khidmat takyah ambik bahagian dalam program jemaah. Taklim kena pegi. Mesyuarat, bayan, ghash, kena sertai disamping bertindak memastikan para jemaah takyah runsing pasal mana nak makan, nak tido nak bermanusia atau sebagainya.

Haduiiihh. Sakit pinggang lak aku dok menaip benda ni. Aku rasa aku nak berenti sampai sini je lah dulu. Kalau korang nak tau lagi apa benda yang bestnya keluar tabligh ni, korang keluarlah tabligh.
Series best! Wa cakap luuuu...


p/s: Aku rasa kita kena budayakan soalan ini: "Sudahkah Anda Keluar, Bulan ini?"

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails