Thursday, August 19, 2010

Atan dengan Abu (Bau Gudang Garam pada pukul 11pagi)

Bukan brader yang sebenar
Seperti biasa, Atan kalau takde benda nak buat, dia akan melepak kat bilik belakang layan kepala main gitar. Abu akan berada kat ruang tamu, layan saluran haiwan kat ASTRO. Bila dah boring, Abu pun off kan TV dan join Atan kat bilik belakang.

"Boring, siallll" keluh Atan. Peluang sebegini memang takkan dilepaskan dek Abu.
"Kalau boring, bulan-bulan poser ni, bebawaklah baca AlQuran ke, berzikir ke, atau baca kitab Fadhail Amal tu haa.." usik Abu sambil memuncungkan bibirnya ke arah Kitab Fadhail Amal warna biru yang kelihatan seperti baru.

"Pahal, lu?" defend Atan.
"Aku dah buat habis dah kuota untuk hari ni. Dhuha, zikir pagi, zikir tarekat, Al-Quran 2 page, sunat taubat. Siap dengan Al Mulk ngan Sejadah sekali. sunat tasbih jer belum..." jawab Atan lagi. Abu kagum. Sarang tebuan jangan diusik. Dia terasa akan kelemahan dirinya. Atan memang abid. Part amalan fizikal ni, dia memang tiptopmantop. Maklumlah. Biawakk.


"Apsal ada bau Suryaa lakni?" kata Atan tibatiba sambil beraksi seolah-olah cuba mengesan ion-ion molekul bau rokok Gudang Garam yang terkandung dalam udara melalui bulu hidungnya. Abu pun mengakui kekaguman Atan dengan bau rokok yang unik ini, di bulan Ramadhan, pada pukul 11pagi.

Mereka berdua mendekati tingkap yang menghala ke belakang dan menyelak lembut kain langsir. Seolah-olah ninja yang sedang meninjau nak menyerang mangsa. Kelihatan seorang pakcik Melayu sedang menyangkung di lorong belakang, sedang melayan sebatang Surya bersama sebungkus air nescafe panas di tangan kanannya. Atan dan Abu berpandangan dan menahan ketawa masing-masing. Kantoiii. Hehehe.

Tibatiba bahu mereka berdua dicuit oleh abang karkun yang datang entah dari mana.

"Kita kena benci kepada kemungkaran dan mendoakan agar kita dan semua ummat Muhammad SAW, terutamanya mamat tu, diselamatkan dari gagal dalam ujian ini" kata  abang karkun.

Barulah aku paham kenapa para wali yang menjadi guru kepada muridnya, menziarahi muridnya sekurang-kurangnya tiga kali sehari. Dalam zahir dan dalam realiti.

No comments:

Lain-lain cerita berkaitan:

Related Posts with Thumbnails